Στρατηγικό Μάνατζμεντ (Strategic Management)
Στόχος του μαθήματος
Στρατηγικό Μάνατζμεντ είναι το μάθημα που στοχεύει στην ανάδειξη των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις για την επαρκή στοχοθεσία, την συλλογή και αξιοποίηση πληροφοριών σχετικών με τους στόχους, την αναγνώριση των μέσων επίτευξης των στόχων καθώς και την διαδικασία παρακολούθησης της υλοποίησης του επιχειρηματικού σχεδιασμού.
Το Στρατηγικό Μάνατζμεντ αποτελεί βασικό παράγοντα της επιτυχίας των επιχειρήσεων καθώς αποτυπώνει την φυσιογνωμία και επηρεάζει την δυναμική τους, ενώ η συνθετική προσέγγιση που προτείνεται στο Στρατηγικό Μάνατζμεντ σχετίζεται με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε ένα δυναμικό περιβάλλον λειτουργίας.
Στους φοιτητές παρουσιάζονται βασικά εργαλεία που εξυπηρετούν τον στρατηγικό σχεδιασμό (πχ SWOT, Balanced Scorecard) προκειμένου να τα υιοθετήσουν και να τα ενσωματώσουν σε ένα επιχειρηματικό πλάνο.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
- περιγράφει την στρατηγική θέση μιας επιχείρησης.
- καθορίζει τις εναλλακτικές μακροχρόνιες κατευθύνσεις που μπορεί να ακολουθήσει η επιχείρηση.
- προσδιορίζει τους διαθέσιμους πόρους που έχει στη διάθεση της.
- αναγνωρίζει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τις αναδυόμενες ευκαιρίες που προσφέρει το περιβάλλον (εσωτερικό και εξωτερικό) της επιχείρησης.
- συντάσσει στρατηγική ανάλυση για μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε ένα συγκεκριμένο κλάδο οικονομικής δραστηριότητας.
- επιχειρηματολογεί για τη στρατηγική της επιχείρησης.
- παρουσιάζει στρατηγικές που μπορεί να υιοθετήσει μια επιχείρηση για να προστατεύσει την αγορά της και να ηγηθεί του ανταγωνισμού.
- αναγνωρίζει επιχειρηματικούς κινδύνους και να λαμβάνει διοικητικές αποφάσεις.
- συνδυάζει γνώσεις από διαφορετικούς τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας (πχ χρηματοοικονομικά) ώστε να αναδείξει την ωριμότητα του στρατηγικού σχεδιασμού που υποστηρίζει.
- συνθέτει ένα υψηλού επαγγελματικού επιπέδου επιχειρηματικό πλάνο έτοιμο προς κατάθεση σε εταιρείες επιχειρηματικών κεφαλαίων.
- προτείνει εναλλακτικές στρατηγικές επιλογές που μπορεί να ακολουθήσει η επιχείρηση.
Συνοπτική περιγραφή των περιεχομένων του μαθήματος
Το μάθημα Στρατηγικό Μάνατζμεντ ασχολείται με τα εξής αντικείμενα:
- Έννοια και σημασία της Στρατηγικής στις Επιχειρήσεις
- Στρατηγικό Μάνατζμεντ και Μορφοποίηση Στρατηγικής
- Ανάλυση Εξωτερικού και Εσωτερικού Περιβάλλοντος
- Ευκαιρίες, απειλές και ανταγωνιστικό περιβάλλον
- Ελκυστικότητα αγοράς
- Ένταση ανταγωνισμού
- Κοινωνικοί, τεχνολογικοί, οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες επίδρασης
- Φυσικοί, τεχνολογικοί, χρηματοοικονομικοί και ανθρώπινοι πόροι
- Δυνατότητες, αδυναμίες και διασυνδέσεις στην αλυσίδα αξίας
- Επιχειρησιακές Στρατηγικές
- Τεχνικές λήψης στρατηγικών αποφάσεων
- Υλοποίηση και Αξιολόγηση Στρατηγικής
- Επιχειρησιακό Σχέδιο
- Κατάστρωση και εκτέλεση επιχειρηματικού σχεδίου