Έρευνα Μάρκετινγκ (Marketing Research)
Έρευνα Μάρκετινγκ είναι το μάθημα που εξετάζει τα εργαλεία τα οποία είναι απαραίτητα για τη συλλογή, την επεξεργασία, την ανάλυση και την αποτύπωση των δεδομένων που εξάγονται από την έρευνα αγοράς με στόχο την διαμόρφωση στρατηγικών κατάκτησης της αγοράς
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος Έρευνα Μάρκετινγκ είναι να παρουσιάσει στους φοιτητές τα απαραίτητα εργαλεία, τεχνικές και μεθοδολογίες που απαιτούνται ώστε να γίνουν ευφυείς χρήστες της έρευνας αγοράς, να κατανοήσουν τη λογική, τη διαδικασία και τους διάφορους τύπους της έρευνας μάρκετινγκ και το ρόλο που αυτή διαδραματίζει στη λήψη αποφάσεων, με την έμφαση να δίνεται στην ανάλυση των σταδίων της Έρευνας Μάρκετινγκ, στη κατάρτιση των ερωτηματολογίων, στη συλλογή των στοιχείων, στη στατιστική ανάλυσή τους και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων.
Επίσης το μάθημα αναφέρεται στα στάδια της διαδικασίας σχεδιασμού και υλοποίησης της Έρευνας Μάρκετινγκ, ώστε ο φοιτητής να αποκτά μια ολοκληρωμένη γνώση σχεδιασμού και εφαρμογής της, καθώς πρέπει όχι μόνο να κατανοεί το χαρακτήρα των προγραμμάτων μάρκετινγκ, αλλά να ξέρει και πώς να λύνει αυτά τα προβλήματα χρησιμοποιώντας τη μεθοδολογία της έρευνας και άλλες αναλυτικές τεχνικές.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα έχει την ικανότητα να :
- κάνει χρήση των σύγχρονων όρων και εργαλείων της έρευνας Μάρκετινγκ.
- αξιολογεί κάθε στάδιο της έρευνας μάρκετινγκ.
- επιλέγει την κατάλληλη κάθε φορά ποιοτική ή ποσοτική μέθοδο για κρίσιμα ζητήματα που αφορούν την επιχείρηση.
- σχεδιάζει ένα ολοκληρωμένο ερωτηματολόγιο.
- διαμορφώνει συγκεκριμένους ερευνητικούς στόχους προς την κατεύθυνση επίλυσης συγκεκριμένων προβλημάτων της επιχείρησης.
- διοικεί και να αξιοποιεί κατάλληλα τις πληροφορίες που αντλεί από τις διάφορες έρευνες για την αποτελεσματικότερη λήψη αποφάσεων.
- αναλύει τα στοιχεία και να παρουσιάζει τα αποτελέσματα μιας έρευνας μάρκετινγκ.
- κατανοεί τη σημασία, το εύρος και τη χρησιμότητα της Έρευνας Μάρκετινγκ,
- κατανοεί το περιεχόμενο και τη χρησιμότητα της Στατιστικής στην Έρευνα Μάρκετινγκ.
- αναγνωρίζει τη δομή και τη λειτουργία της Ελληνικής αγοράς και τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτή.
- εκτιμά τις προοπτικές της αγοράς και επαγγελματικής απασχόλησης στον χώρο της έρευνας Μάρκετινγκ.
Συνοπτική περιγραφή των περιεχομένων του μαθήματος
Το μάθημα Έρευνα Μάρκετινγκ ασχολείται με τα εξής αντικείμενα:
- Σχεδιασμός, οργάνωση, εκτέλεση και έλεγχος αποτελεσμάτων της έρευνας.
- Στατιστικά συμπεράσματα και στατιστικός έλεγχος.
- Μετρήσεις και συλλογή αρχείων.
- Ερωτηματολόγια, επεξεργασία στοιχείων και παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας.
- Μεθοδολογία δόμησης κλιμάκων μέτρησης.
- Ποιοτική έρευνα.
- Μέθοδοι αποτύπωσης και παρουσίασης ερευνητικών δεδομένων καθώς και εφαρμογή των αποτελεσμάτων στη στρατηγική κατάκτηση της Αγοράς.
- Μέθοδοι στατιστικής ανάλυσης δεδομένων και οι τεχνικές παρουσίασης των αποτελεσμάτων
- Σύνταξη ερευνητικών εργαλείων (ερωτηματολόγια) και σχεδιασμός της δειγματοληψίας.
- Δυνατότητες και περιορισμοί της Έρευνας Μάρκετινγκ.
- Συστήματα Διαχείρισης Πληροφοριών Μάρκετινγκ (Marketing Information Systems).
- Η χρησιμότητα της Στατιστικής στην Έρευνα Μάρκετινγκ.
- Σχεδιασμός της έρευνας και προσδιορισμός των πηγών των πληροφοριών.
- Αιτιολογικές Έρευνες (Causal).
- Σχεδιασμός μεθόδων συλλογής στοιχείων και έντυπα έρευνας.
- Διαδικασία ανάπτυξης ερωτηματολογίων.
- Κλίμακες μέτρησης της στάσης των ερευνούμενων.
- Σχεδιασμός δειγματοληπτικής έρευνας και δείγματος.
- Προσδιορισμός του μεγέθους του δείγματος.
- Μέθοδοι τυχαίας δειγματοληψίας.
- Ανάλυση στοιχείων από ερωτηματολόγια. – Σύνταξη και παρουσίαση της έκθεσης και των αποτελεσμάτων της έρευνας.
- Η ελληνική αγορά εργασίας – Διερεύνηση και ανάλυση των εταιρειών ερευνών Marketing στην Ελλάδα.