Ηλεκτρονικό Εμπόριο (Ecommerce)
Περιγραφή μαθήματος
Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι το μάθημα το οποίο εξετάζει τις επιπτώσεις και τα οφέλη του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και του ηλεκτρονικού επιχειρείν στις επιχειρήσεις, δηλαδή το σύνολο των διαδικτυακών διαδικασιών ανάπτυξης, προώθησης, πώλησης, παράδοσης, εξυπηρέτησης και πληρωμής για προϊόντα και υπηρεσίες. Αναλύει τα επιχειρησιακά και τεχνολογικά ζητήματα που σχετίζονται με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού επιχειρείν, ενώ περιγράφει τις νέες μορφές επιχειρηματικότητας, τα διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρονικού επιχειρείν και τις νέες μεθόδους μάρκετινγκ.
Το μάθημα εξετάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο και κατ’ επέκταση το ηλεκτρονικό επιχειρείν από την επιχειρηματική και όχι από την τεχνική πλευρά μέσα στα πλαίσια του οργάνωσης των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζεται σε βασικά θέματα που σχετίζονται με αυτό, όπως η ανάπτυξη στρατηγικής, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, τιμολόγηση, κανάλια διανομής, προώθηση, διαφήμιση κτλ. Τέλος, αναλύει τους παράγοντες και τις στρατηγικές που συμβάλλουν στην επιτυχία ή την αποτυχία εγχειρημάτων ηλεκτρονικού επιχειρείν.
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος του Ηλεκτρονικού Εμπορίου είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τη χρήση τεχνολογιών διαδικτύου, τις ψηφιακές επιχειρηματικές ευκαιρίες και τις διαθέσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες που μπορεί να παρέχονται μέσω αυτού, προς όφελος της επιχείρησης και της οικονομίας.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα οφέλη και τους περιορισμούς του ηλεκτρονικού εμπορίου
- περιγράφουν τις δομές του διαδικτύου, τις αλλαγές που επέφερε στην αγορά, τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που δημιουργεί αλλά και τους κινδύνους που εγκυμονεί
- αναγνωρίζουν και να αναλύουν τη στρατηγική, τις ιδιαιτερότητες των στρατηγικών μάρκετινγκ και τις μεθόδους που καλείται να εφαρμόσει μια εταιρία προκειμένου να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες του ηλεκτρονικού εμπορίου
- διεκπεραιώνουν διαδικτυακές διαδικασίες
- περιγράφουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την ηλεκτρονική συμπεριφορά των καταναλωτών και πως αυτή επηρεάζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων
- σχεδιάζουν και να υλοποιούν διαδικασίες τμηματοποίησης για τη δημιουργία εξατομικευμένων υπηρεσιών και σχέσεων με τους πελάτες (e-CRM)
- περιγράφουν το ηλεκτρονικό λιανικό (Β2C) και εταιρικό (Β2Β) εμπόριο, να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά τους, και να προσδιορίζουν τα κύρια επιχειρηματικά μοντέλα
- συνθέτουν ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και λειτουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος
- εφαρμόζουν βασικές αρχές του Μάρκετινγκ στις περιοχές της διαδικτυακής και ψηφιακής αγοράς
- σχεδιάζουν και να υλοποιούν στρατηγικές ηλεκτρονικού μάρκετινγκ
- γνωρίζουν τα θέματα που σχετίζονται με την ηλεκτρονική εφοδιαστική αλυσίδα
- εξετάζουν θέματα που σχετίζονται τόσο με τους καταναλωτές (έρευνες αγοράς, λιανικό εμπόριο) όσο και με την ψηφιακή διαφήμιση
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το μάθημα Ηλεκτρονικό Εμπόριο ασχολείται, ενδεικτικά, με τα εξής αντικείμενα:
- Μάρκετινγκ στο Διαδίκτυο
- Η επίδραση του Διαδικτύου στις αγορές
- Διαδικτυακό & Ηλεκτρονικό Μάρκετινγκ
- Στρατηγικό Μάρκετινγκ
- Μάρκετινγκ στον τομέα των Κοινωνικών Μέσων Δικτύωσης
- Μάρκετινγκ στα κοινωνικά δίκτυα
- Ηλεκτρονικές καμπάνιες
- Κοινωνική Διαφήμιση (Social Advertising).
- Ηλεκτρονικό Επιχειρείν και Εμπόριο
- Αλυσίδες εφοδιασμού, αυτοματοποίηση αλυσίδων εφοδιασμού και ολοκλήρωση αυτών
- Νομικό και θεσμικό πλαίσιο
- Εκπλήρωση παραγγελιών και ηλεκτρονική διαχείριση σχέσεων με πελάτες
- Στρατηγική Ηλεκτρονικού Εμπορίου
- Συμπεριφορά καταναλωτή
- Υλοποίηση Ηλεκτρονικού Εμπορίου
- Ηλεκτρονικές πληρωμές και ασφάλεια