Διεθνές Μάρκετινγκ (International Marketing)
Περιγραφή μαθήματος
Διεθνές Μάρκετινγκ είναι το μάθημα το οποίο εξετάζει τους παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων μάρκετινγκ στις αγορές του εξωτερικού. Η πολυπλοκότητα των δραστηριοτήτων αυτών οφείλεται στις διαφορετικές και ποικίλες προκλήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπα τα στελέχη της διεθνούς επιχείρησης.
Επίσης αναλύεται το ευρύτερο διεθνές οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό και ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν οι επιχειρήσεις, λαμβάνοντας γνώση της πολυπλοκότητας, του ρίσκου και της αβεβαιότητας των αγορών καθόσον η δραστηριοποίηση σε πάνω από μια χώρα, απαιτεί διαφορετική και προσαρμοσμένη προσέγγιση.
Αναλυτικότερα, εξετάζει την κατεύθυνση της ροής των προϊόντων και υπηρεσιών μιας επιχείρησης προς πελάτες (καταναλωτές) σε πέραν του ενός κράτη, την ανεύρεση ευκαιριών μάρκετινγκ στο διεθνές περιβάλλον, τους τρόπους επιλογής διεθνών αγορών για δραστηριοποίηση και τις στρατηγικές εισόδου σε αυτές.
Επιπρόσθετα, εξετάζει μεθόδους και εργαλεία μάρκετινγκ με σκοπό τη συλλογή των απαραίτητων για τις ανάγκες του τμήματος μάρκετινγκ πληροφοριών, το μίγμα μάρκετινγκ στο διεθνές περιβάλλον (4Ps) και τον σχεδιασμό, ανάπτυξη υλοποίηση, εφαρμογή και έλεγχο αποτελεσματικών προγραμμάτων μάρκετινγκ στη διεθνή αγορά.
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος Διεθνές Μάρκετινγκ είναι να περιγράψει τις μεθόδους επιλογής και τους τρόπους εισόδου στις ξένες αγορές, τη διεθνή τιμολογιακή πολιτική, τη διεθνή πολιτική διανομής, τη μεθοδολογία διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου Μάρκετινγκ και τη διεθνή επικοινωνιακή πολιτική για την οργανωτική προετοιμασία της επιχείρησης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
- αντιλαμβάνεται της ένοιες της παγκοσμιοποίησης και της διεθνοποίησης των αγορών και των οικονομιών καθώς και της διεθνοποίησης των επιχειρηματιών δραστηριοτήτων.
- περιγράφει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που συνεπάγεται η διεθνοποίηση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης, τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά των σπουδαιότερων Διεθνών οικονομικών οργανισμών καθώς και τον ρόλο που παίζουν για το διεθνές οικονομικό περιβάλλον και τις επιχειρήσεις.
- γνωρίζει τα στάδια εξέλιξης της οικονομικής ολοκλήρωσης καθώς και τα οφέλη και το κόστος που συνεπάγεται για τις επιχειρήσεις
- κατανοεί τις έννοιες της παγκοσμιοποίησης και της Διεθνοποίησης των αγορών, τους κυριότερους παίκτες του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος καθώς και το ρόλο και τη συμβολή στη λειτουργία και διαμόρφωσή του
- εφαρμόζει τις στρατηγικές που είναι διαθέσιμες στις επιχειρήσεις για να διεθνοποιήσουν τις δραστηριότητες τους
- γνωρίζει τη σημασία και τα οφέλη από την εξέλιξη της οικονομικής ολοκλήρωσης
- κατανοεί την ανάγκη αντιμετώπισης των ζητημάτων που προκύτουν από τις εθνικές, πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορετικότητες
- κατανοεί τις μεθοδολογίες γεφύρωσης των διαφορετικών λογιστικών συστημάτων και την αναγκαιότητα καθώς και τις γενικές αρχές των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων
- εξηγεί την έννοια του Μάρκετινγκ όπως αυτή εφαρμόζεται από επιχειρήσεις και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται ή σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στον διεθνή χώρο
- αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες του διεθνούς Μάρκετινγκ, των διεθνών αγορών και τις οργανωτικές διαδικασίες και λειτουργίες οι οποίες σχετίζονται με τις εξαγωγικές / διεθνείς δραστηριότητες της επιχείρησης
- επιλέγει και να αξιολογεί στρατηγικές διεθνούς Μάρκετινγκ
- ανακαλύπτει την πολυπλοκότητα των διεθνών αγορών εξ αιτίας των πολιτισμικών, πολιτικών, νομικών, κοινωνικών, θρησκευτικών, οικονομικών και άλλων διαφορών που έχουν αυτές και να αποδέχονται τη επιρροή τους στον σχεδιασμό της στρατηγικής Μάρκετινγκ της επιχείρησης
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το μάθημα Διεθνές Μάρκετινγκ ασχολείται, ενδεικτικά, με τα εξής αντικείμενα:
- Τάσεις και Εξελίξεις ενός Παγκοσμιοποιημένου Περιβάλλοντος:
- Η παγκοσμιοποίηση ως απειλή, ως ευκαιρία και ως πρόκληση
- Η λειτουργία του διεθνούς εμπορίου
- Οι ξένες άμεσες επενδύσεις και οι επιδράσεις τους στις χώρες που δραστηριοποιούνται
- Το παγκοσμιοποιημένο Μάρκετινγκ
- Οι αποφάσεις Διεθνοποίησης των Επιχειρήσεων
- Η διεθνής ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων
- Ο κύκλος ζωής του προϊόντος
- Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της επιχείρησης
- Τα κίνητρα και τα εμπόδια διεθνοποίησης
- Έρευνα Αγοράς και Επιλογή Διεθνών Αγορών-Στόχων
- Το διεθνές σύστημα πληροφοριών Μάρκετινγκ
- Η διεθνής τμηματοποίηση της αγοράς και η επιλογή της χώρας διείσδυσης
- Στρατηγικές Διείσδυσης στις Διεθνείς Αγορές – Εξαγωγές
- Παραγωγή βάσει συμβολαίου
- Δικαιόχρηση
- Κοινοπραξία
- Θυγατρική επιχείρηση
- Στρατηγικές Προϊόντος για Διεθνείς Αγορές
- Τοποθέτηση του προϊόντος (Positioning)
- Σηματοποίηση για διεθνείς αγορές
- Τυποποίηση ή προσαρμογή του προϊόντος
- Ανάπτυξη νέων προϊόντων για διεθνείς αγορές
- Στρατηγικές Τιμολόγησης για Διεθνείς Αγορές
- Διαδικασία τιμολόγησης
- Πολιτικές τιμολόγησης
- Μέθοδοι πληρωμής
- Αντισταθμιστικό εμπόριο
- Ενδοεταιρική τιμολόγηση
- Στρατηγικές Δικτύων Διανομής και Logistics στις Διεθνείς Αγορές
- Εναλλακτικές μορφές καναλιών διανομής
- Επιλογή δικτύων διάθεσης
- Διεθνής φυσική διανομή – logistics
- Ηλεκτρονικό εμπόριο και διεθνή κανάλια διανομής
- Στρατηγικές Προβολής και Επικοινωνίας για Διεθνείς Αγορές
- Διεθνής διαφήμιση Διεθνείς προσωπικές πωλήσεις
- Διεθνής προώθηση των πωλήσεων
- Διεθνείς εκθέσεις Διεθνείς χορηγίες
- Διεθνείς δημόσιες σχέσεις
- Οργανωτικές Δομές Διεθνών Επιχειρήσεων
- Διεύθυνση διεθνών δραστηριοτήτων
- Γεωγραφική οργάνωση ή οργάνωση κατά προϊόν
- Οργάνωση τύπου μήτρα
- Συστήματα Διοίκησης στο Διεθνές Μάρκετινγκ
- Διεθνής διοίκηση προϊόντων
- Διοίκηση διεθνών λογαριασμών
- Στρατηγικός Σχεδιασμός και Προγραμματισμός στο Διεθνές Μάρκετινγκ
- Διαδικασία κατάστρωσης διεθνών σχεδίων Μάρκετινγκ