Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Θεωρία (Organisational Behavior & Τheory)
Η Οργανωσιακή Συμπεριφορά είναι μια εφαρμοσμένη επιστήμη που δανείζεται στοιχεία από τη ψυχολογία, την κοινωνιολογία, την ανθρωπολογία και την πολιτική επιστήμη και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεωριών και πρακτικών που εξετάζουν τη στάση, τη συμπεριφορά και την απόδοση των εργαζομένων.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στην αντίληψη και την προσωπικότητα των εργαζομένων, την παρακίνηση, την ηγεσία, την ομαδική εργασία, την επικοινωνία, τη διαχείριση συγκρούσεων και αλλαγών καθώς και την εταιρική κουλτούρα.
Η Οργανωσιακή Συμπεριφορά είναι ένα πολύ σημαντικό πεδίο μελέτης για οποιονδήποτε σχεδιάζει να εργαστεί σε κάποιον οργανισμό καθώς η κατανόηση μερικών βασικών αρχών για τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται τα άτομα μπορεί να συμβάλλει στο να γίνει καλύτερος συνεργάτης και μέλος ομάδων.
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος Οργανωσιακή Συμπεριφορά είναι η διερεύνηση της επιρροής που έχουν άτομα, ομάδες και δομές πάνω στη συμπεριφορά και την απόδοση επιχειρήσεων και οργανισμών. Η κατανόηση των προσδιοριστικών παραγόντων που διέπουν την ανθρώπινη συμπεριφορά, η πρόβλεψή της και η ρύθμιση της κατεύθυνσης της, οδηγεί στην αποτελεσματικότερη λειτουργία τους.
Το μάθημα στοχεύει στο να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα λειτουργούν, ως μονάδες, μέλη ομάδας, αλλά και οργανισμών. Η κατανόηση αυτή θεωρείται καθοριστική αφενός για την εξασφάλιση της ποιότητας ζωής στον χώρο εργασίας για τους εργαζόμενους αφετέρου για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και μακροπρόθεσμης επιτυχίας για τους οργανισμούς.
Έπειτα από την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- αντιλαμβάνονται το πώς εκφράζεται, πώς ρυθμίζεται και πώς παράγεται η συμπεριφορά των ατόμων και των ομάδων στους οργανισμούς.
- κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο η ρύθμιση αυτής της συμπεριφοράς μπορεί να οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε ανώτερα επίπεδα απόδοσης.
- γνωρίζουν τον τρόπο που μπορούν να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα στην άσκηση αποτελεσματικής οργάνωσης και διοίκησης σε επιχειρήσεις και οργανισμούς.
- αντιλαμβάνονται καλύτερα και να κατανοούν τη συμπεριφορά των ατόμων, συνεργατών, προϊσταμένων και υφισταμένων, στους χώρους εργασίας.
- αναγνωρίζουν τις σύγχρονες προκλήσεις που απορρέουν από το δυναμικά μεταβαλλόμενο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης, τον τρόπο που αυτές οι αλλαγές αφενός αναπροσδιορίζουν τις ανάγκες και τη συμπεριφορά των ατόμων και αφετέρου τον τρόπο που τα άτομα μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό τμήμα του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της επιχείρησης που θα την καθοδηγήσει να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στα νέο-διαμορφωμένα δεδομένα.
- αντιλαμβάνονται τον τρόπο που συμβάλλουν οι κοινωνικές σχέσεις στον εργασιακό χώρο και στην εργασιακή ικανοποίηση. Επίσης, το πώς μέσω της ικανοποίησης αυτής αυξάνεται η εργασιακή επίδοση και προάγεται η δόμηση οργανωσιακής δέσμευσης.
- γνωρίζουν τους παράγοντες που απαρτίζουν το πλαίσιο της διαπολιτισμικής διοίκησης, γεγονός που θα ενισχύσει την ικανότητά τους να εργάζονται και να διοικούν σε διαπολιτισμικά περιβάλλοντα.
- μετατρέπουν τις αποκτηθείσες θεωρίες και αρχές οργανωσιακής συμπεριφοράς σε διοικητικές πρακτικές.
- επικοινωνούν αποτελεσματικά, να εργάζονται ομαδικά και να αναπτύσσουν πλέγμα ηγετικών συμπεριφορών.
- είναι σε θέση να εισάγουν και να αντιμετωπίζουν αλλαγές στο εργασιακό κι επιχειρηματικό πεδίο
- αντιμετωπίζουν και να διευθετούν διαπροσωπικές και διομαδικές συγκρούσεις
- μπορούν εμπειρικά με τις γνώσεις τους να βρίσκουν τις καλύτερες δυνατές λύσεις στα διάφορα ζητήματα που εμφανίζονται.
- αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα γνωστά και άγνωστα ζητήματα των ανθρωπίνων σχέσεων και συμπεριφοράς στην οργάνωση.
- σέβονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες του ατόμου που ξεκινούν από τον εσωτερικό του κόσμο και επηρεάζουν τις σκέψεις και τη συμπεριφορά του στην οργάνωση.
- δημιουργούν θετική διάθεση στους εργαζομένους στην αντιμετώπιση του περιβάλλοντος του οργανισμού.
- κατανοούν τις αιτίες κάποιου γεγονότος ή της συμπεριφοράς κάποιου μέσα στην οργάνωση.
- αντιλαμβάνονται ότι οι οργανισμοί είναι κοινωνικά συστήματα και οι σχέσεις μεταξύ ατόμων και ομάδων δημιουργούν ένα είδος προσδοκίας για τη συμπεριφορά που αναμένεται από τα άτομα.
- γνωρίζουν πώς λειτουργεί ο μηχανισμός της παρακίνησης και ποιες είναι οι βασικές μεταβλητές που τον επηρεάζουν.
- κατανοούν τον τρόπο λειτουργίας των συνεργατικών ομάδων και τα χαρακτηριστικά τα οποία την επηρεάζουν.
- αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα, τον ρόλο και τη λειτουργία της επικοινωνίας μεταξύ ατόμων, ομάδων και επιχειρήσεων και τη σύνδεση με τη διαχείριση πληροφοριών.
- αναγνωρίζουν τα τρέχοντα θέματα και μοντέλα ηγεσίας και να κατανοούν το πώς η ηγεσία και η εξουσία μπορούν να εφαρμοστούν αποτελεσματικά στην πράξη.
- κατανοούν τα τρέχοντα θέματα που αφορούν τη σημαντικότητα αλλά και τη διαχείριση των ενδοοργανωσιακών συγκρούσεων και να αναγνωρίζουν τις δυνάμεις και τους παράγοντες που επηρεάζουν την εξέλιξη μιας επιτυχούς διαπραγμάτευσης.
- αντιλαμβάνονται τις θεμελιώδεις έννοιες που αφορούν τη δομή του οργανισμού, την οργανωσιακή αλλαγή, τη διαχείριση άγχους και τη δόμηση οργανωσιακής κουλτούρας.
Συνοπτική περιγραφή των περιεχομένων του μαθήματος
Το μάθημα Οργανωσιακή Συμπεριφορά ασχολείται με τα εξής αντικείμενα:
- Στάσεις και εργασιακή ικανοποίηση
- Συναισθήματα και διαθέσεις
- Προσωπικότητα και αξίες
- Αντίληψη και ατομική λήψη αποφάσεων
- Παρακίνηση και κίνητρα
- Δυναμική των ομάδων
- Οι βάσεις της ομαδικής συμπεριφοράς
- Κατανόηση των συνεργατικών ομάδων
- Η οργανωτική συμπεριφορά ως επιστημονικός χώρος
- Ενδυνάμωση εργαζομένων
- Αποτελεσματική διοίκηση αλλαγών
- Τεχνικές επικοινωνίας και μη λεκτική επικοινωνία
- Ηγεσία και εξουσία
- Θεωρίες ανθρώπινης συμπεριφοράς και προσδιοριστικοί παράγοντες αυτής
- Εξουσία και Πολιτική στις οργανώσεις
- Κινητοποίηση και επιβράβευση
- Σύγκρουση και διαπραγμάτευση
- Διευθέτηση διαπροσωπικών και διομαδικών συγκρούσεων
- Το σύστημα του οργανισμού
- Θεμελιώδεις αρχές της δομής του οργανισμού
- Βασικά στοιχεία προσωπικότητας, στάσεων και συμπεριφορών
- Οργανωσιακή κουλτούρα
- Οργανωσιακή αλλαγή
- Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη