Επιχειρηματικότητα (Entrepreneurship)
Περιγραφή μαθήματος
Επιχειρηματικότητα είναι το μάθημα το οποίο εισάγει τους φοιτητές στις έννοιες αβεβαιότητα, κίνδυνος, απόδοση, καινοτομία και ευκαιρία, όπως εντάσσονται στην οικονομική θεωρία.
Οι γνώσεις αυτές είναι απαραίτητες για την επιτυχημένη δημιουργία και ανάπτυξη οποιασδήποτε μορφής επιχείρησης, είτε πρόκειται για νεοσύστατη είτε για μικρομεσαία επιχείρηση και μεγάλο οργανισμό και καλύπτουν τον επιχειρηματικό κύκλο ζωής, από τον εντοπισμό της ευκαιρίας και τη σύλληψη της επιχειρηματικής ιδέας μέχρι την κινητοποίηση πόρων και την ανάπτυξη της εταιρίας.
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος της Επιχειρηματικότητας είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με την σύγχρονη κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα του επιχειρείν και να αναπτύξουν αντίστοιχες ικανότητες δημιουργικότητας, επικοινωνίας και ηγεσίας. Η έμφαση είναι περισσότερο στις δυναμικές έννοιες της επιχειρηματικότητας, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας, της ανάλυσης και προβληματικών καταστάσεων και τη σύνθεση λύσεων, παρά στη στενή διαχείριση επιχειρήσεων.
Αφού παρουσιαστεί το βασικό θεωρητικό πλαίσιο δημιουργίας και ανάπτυξης επιχειρηματικότητας, το μάθημα εξετάζει τις έννοιες των νεοσύστατων (start-up firms) & των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και πρακτικές εφαρμογές της επιχειρηματικότητας, σε όλα τα στάδια του «κύκλου ζωής» των επιχειρήσεων.
Ειδικότερα, εξετάζονται θέματα όπως η κατανόηση της φύσης και του ρόλου των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και της επιχειρηματικότητας, η δημιουργία νεοσύστατων επιχειρήσεων, τα οικονομικά των νεοσύστατων επιχειρήσεων, ο ρόλος των κοινωνικών δικτύων κτλ. Επίσης διερευνώνται οι φάσεις ανάπτυξης των νεοσύστατων επιχειρήσεων και αναλύεται το φαινόμενο της πιθανής διακοπής λειτουργίας τους.
Τέλος, εξετάζονται τα χρηματοδοτικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την ίδρυση και ανάπτυξη νεοσύστατων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οι δημόσιες πολιτικές για ενθάρρυνση και τόνωση της επιχειρηματικότητας και η εφαρμογή των πολιτικών αυτών στην πράξη. Κάθε θεματική ενότητα υποστηρίζεται με μελέτες περιπτώσεων (case studies), από την ελληνική και διεθνή εμπειρία.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση να:
- κατανοεί βασικές έννοιες, μεθόδους και τεχνικές της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας
- αναλύει το επιχειρηματικό περιβάλλον
- εντοπίζει επιχειρηματικές ευκαιρίες και τρόπους αξιοποίησης τους
- αναλύει τα στάδια της επιχειρηματικής διαδικασίας, από την σύλληψη της επιχειρηματικής ιδέας έως και την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας
- οργανώνει και διευθύνει λειτουργίες της επιχείρησης όπως η παραγωγή το μάρκετινγκ, η λογιστική, η χρηματοοικονομική κτλ
- καταστρώνει επιχειρηματικά σχέδια (business plans)
- συγκεντρώνει και να αναλύει πληροφορίες και δεδομένα σχετικά με το σχεδιασμό του επιχειρείν
- κατανοεί τις τεχνικές επιχειρηματικού σχεδιασμού και υλοποίησης επιχειρηματικών και καινοτομικών δραστηριοτήτων
- αξιοποιεί τις πηγές χρηματοδότησης για την εκκίνηση και την ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Περιεχόμενα του μαθήματος
Το μάθημα Επιχειρηματικότητα ασχολείται, ενδεικτικά, με τα εξής αντικείμενα:
- Έννοια και σημασία της επιχειρηματικότητας
- Η διαδικασία της καινοτομίας και δημιουργικότητας
- Τα στάδια της επιχειρηματικής διαδικασίας
- σύλληψη επιχειρηματικής ιδέας
- αξιολόγηση επιχειρηματικού μοντέλου
- δημιουργία επιχειρηματικού σχεδίου
- ανεύρεση πόρων και διαμόρφωση συμφωνιών
- επιλογή βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης και
- διερεύνηση στρατηγικών εξόδου
- Πηγές χρηματοδότησης
- Εσωτερικές και εξωτερικές πηγές
- Βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη
- Factoring (πρακτόρευση απαιτήσεων)
- Μαλακά δάνεια
- Επιδοτήσεις
- Εταιρίες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital)
- Αξιολόγηση επενδύσεων
- SWOT analysis
- Επιχειρηματικό σχέδιο (business plan)
- Διεθνή λογιστικά πρότυπα (IAS, IFRS)
- Μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
- Νομικό πλαίσιο
- Δημιουργία θέσεων εργασίας
- Καινοτομία
- e-επιχειρήν
- Ηλεκτρονικό εμπόριο
- Ιστοσελίδες
- Νομικά ζητήματα
- Επιχειρηματική υποστήριξη
- Μορφές υποστήριξης
- Υποδείγματα υποστήριξης
- Υποδείγματα ανάπτυξης
- Στρατηγικές ανάπτυξης
- Διεθνής επιχειρηματικότητα και διεθνοποίηση των ΜΜΕ
- Η διαδικασία επιχειρηματικής εκκίνησης
- Στρατηγικές εξόδου