Μάρκετινγκ (Marketing)
Στόχος του μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος Μάρκετινγκ (Marketing) είναι η κατανόηση της σημασίας του Μάρκετινγκ για την ανταγωνιστικότητα κάθε επιχείρησης, στοχεύοντας στην εκμάθηση των τεχνικών, των διαδικασιών και των μεθόδων που εφαρμόζει το Μάρκετινγκ για την ανάλυση των επιχειρηματικών προβλημάτων και τη διαμόρφωση στρατηγικής σε θέματα προσφερομένων προϊόντων ή υπηρεσιών, δικτύων διανομής, τιμολόγησης, προβολής και επικοινωνίας.
Αναπτύσσονται οι αρχές, οι μεθοδολογίες, τα συστήματα και εργαλεία, που υποστηρίζουν τη διοίκηση του marketing, με ειδικότερες αναφορές στην οργάνωση της ανάλυσης των αγορών (συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών έρευνας αγοράς) τον προσδιορισμό της ζήτησης, τη διερεύνηση και κατανόηση των καταναλωτικών προτιμήσεων, την ανάλυση του ανταγωνισμού, τη στόχευση και τοποθέτηση προϊόντος, τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, τη διαμόρφωση στρατηγικής καθώς και των αποφάσεων που πρέπει να ληφθούν κατά την ανάπτυξη και εισαγωγή ενός ή περισσοτέρων προϊόντων στην καταναλωτική αγορά.
Το μάθημα περιγράφει με ποιον τρόπο λαμβάνουν αποφάσεις τα στελέχη του μάρκετινγκ στην προσπάθεια τους να αναλύσουν το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον, να προσδιορίσουν και να τμηματοποιήσουν τις αγορές, να αναπτύξουν τα κατάλληλα προϊόντα, να τα τιμολογήσουν, να τα διαφημίσουν και να τα προωθήσουν, με στόχο να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών.
Ο έντονος ανταγωνισμός, τα προϊόντα με πολύ μικρό κύκλο ζωής, η παγκοσμιοποίηση των αγορών, το διαδίκτυο και οι εφαρμογές του, δημιουργούν από κοινού ένα πολύ δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον για τις σημερινές επιχειρήσεις, όπου το μάρκετινγκ αποτελεί μια από τις πιο αναγκαίες προτεραιότητες.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- πραγματοποιούν ανάλυση περιβάλλοντος μάρκετινγκ.
- κατανοούν τις βασικές λειτουργίες του μάρκετινγκ και τον τρόπο που ενσωματώνονται μέσα στην αλυσίδα αξίας της επιχείρησης.
- καταλάβουν τις βασικές αρχές της συμπεριφοράς καταναλωτή.
- γνωρίζουν εναλλακτικά μοντέλα εξήγησης της συμπεριφοράς κατά την αγοραστική διαδικασία.
- αντιλαμβάνονται τις έννοιες της τμηματοποίησης, στόχευσης και τοποθέτησης ενός προϊόντος στην αγορά.
- διακρίνουν τις διαφορετικές στρατηγικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται για διαφορετικές αγορές.
- περιγράφουν υποδείγματα μέτρησης στάσεων και τις επιπτώσεις τους στις πολιτικές μάρκετινγκ.
- κατανοούν υποδείγματα αγοραστικής συμπεριφοράς βιομηχανικών αγοραστών.
- κατανοούν βασικές αρχές και μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται στην έρευνα μάρκετινγκ.
- κατανοούν τη χρήση της τμηματοποίησης, της στόχευσης και της τοποθέτησης ως βασικών εργαλείων μάρκετινγκ.
- γνωρίζουν και να περιγράφουν τις βασικές αρχές της διοίκησης πωλήσεων.
- πραγματοποιούν ολοκληρωμένα σχέδια οργάνωση των πωλήσεων.
- γνωρίζουν τις ειδικές τεχνικές προώθησης και προβολής των προϊόντων και υπηρεσιών και της διαδικασίας πώλησης τους.
- διακρίνουν τα χαρακτηριστικά περιβάλλοντος του μάρκετινγκ και να εξηγούν τον τρόπο λήψης αποφάσεων.
- περιγράφουν εφαρμογές των πολιτικών εξαγωγικού μάρκετινγκ στις διεθνείς αγορές.
- προσδιορίζουν τις βασικές αρχές και το μίγμα του ηλεκτρονικού μάρκετινγκ.
- διαμορφώνουν ερωτηματολόγια έρευνας αγοράς και να αναλύουν, συνθέτουν και να εφαρμόζουν την αποκτώμενη γνώση από την πρωτογενή έρευνα.
- περιγράφουν τις τεχνικές και τις μεθόδους που εφαρμόζει το μάρκετινγκ για την ανάλυση των επιχειρηματικών προβλημάτων.
- κατανοούν βασικές αρχές της συμπεριφοράς του καταναλωτή και να είναι σε θέση να τη συσχετίζουν με τις διαφορές πολιτικές marketing της επιχείρησης.
- χρησιμοποιούν τις μεθόδους μάρκετινγκ ως εργαλεία αύξησης της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης.
- αναλύουν τη σημασία της διαμόρφωσης στρατηγικής σε θέματα προσφερομένων προϊόντων ή υπηρεσιών, δικτύου διανομής, τιμολόγησης, προβολής και επικοινωνίας.
- περιγράψουν τις δραστηριότητες μάρκετινγκ μιας επιχείρησης και γενικότερα των ανθρώπων που ασχολούνται με αυτό το αντικείμενο.
- γνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις στην επιστήμη του Marketing και πως αυτό συμβάλλει στην διαμόρφωση συνθηκών ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
- αναγνωρίζουν τις διαστάσεις του μίγματος μάρκετινγκ και το ρόλο που διαδραματίζουν στη στρατηγική του μάρκετινγκ με στόχο τον έλεγχο της ζήτησης
- πραγματοποιήσουν ανάλυση των 4Ps και να εξάγουν συμπεράσματα χρήσιμα στη λήψη αποφάσεων μάρκετινγκ και στην διαμόρφωση της στρατηγικής.
- γνωρίζουν πώς διαμορφώνεται η αξία της επιχείρησης και να λειτουργούν με βάση τις ανάγκες των καταναλωτών και την παροχή χρησιμότητας σε αυτούς, μέσα από τα προϊόντα και υπηρεσίες που τους προσφέρει η επιχείρηση.
- συμβάλλουν, στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού και του σεβασμού προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον, στη διαμόρφωση τακτικών και στρατηγικών από την επιχείρηση, που θα αποτελούν τις βάσεις ανταγωνιστικότητας και επιβίωσής τους σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
- υποστηρίζουν τις προσπάθειες των επιχειρήσεων για εξωστρέφεια μέσα από την χρήση μεθόδων και εργαλείων του σύγχρονου Marketing.
- γνωρίζουν τους μηχανισμούς διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του καταναλωτή και του τρόπου λειτουργίας των καταναλωτικών κινήτρων.
- γνωρίζουν τις πολιτικές και τεχνικές τιμολόγησης προϊόντων και υπηρεσιών.
- υποστηρίζουν ενεργά τα συστήματα διανομής, προώθησης καθώς και τις λειτουργίες της διαφήμισης και των δημοσίων σχέσεων.
- γνωρίζουν πως σχεδιάζεται μια στρατηγική Μάρκετινγκ καθώς και τη πληθώρα των εργαλείων που μπορεί κανείς να επιλέξει για την υλοποίησή της.
- κατανοούν τη σημασία του πελάτη για τη βιωσιµότητα µιας επιχείρησης.
Συνοπτική περιγραφή των περιεχομένων του μαθήματος
Το μάθημα Μάρκετινγκ (Marketing) ασχολείται με τα εξής αντικείμενα:
- Το Περιβάλλον του Μάρκετινγκ
- Επίδραση των περιβαλλοντικών μεταβλητών στον σχεδιασμό μάρκετινγκ
- Ανάλυση ανταγωνιστών και ανάλυση κλάδου
- SWOT Analysis (προσδιορισμός και ανάλυση ευκαιριών και κινδύνων)
- Ανάλυση του Μίγματος μάρκετινγκ και των 4Ρ
- Προϊόν (Product)
- Τιμή (Price)
- Διάθεση (Place)
- Προβολή και προώθηση (Promotion)
- Αγορά και Καταναλωτής
- Ανάλυση αγορά
- Έρευνα αγοράς (προσδιορισμός και διατύπωση του προβλήματος, στόχοι έρευνας, σύνταξη αποτελεσμάτων)
- Σχεδιασμός έρευνας μάρκετινγκ
- Μεθοδολογία και εργαλεία έρευνας
- Τμηματοποίηση της Αγοράς
- Cluster Analysis (μονοδιάστατες και πολυδιάστατες στρατηγικές τμηματοποίησης)
- Κατάτμηση ή τμηματοποίηση της αγοράς
- Εστίαση και τοποθέτηση προϊόντος ανάλογα με την ελκυστικότητα τμημάτων της αγοράς
- Επιλογή αγοράς στόχου και τοποθέτηση προϊόντος στην αγορά στόχο
- Καταναλωτική Συμπεριφορά
- Μοντέλα καταναλωτικής / αγοραστικής συμπεριφοράς,
- Κίνητρα αγοράς προϊόντων
- Κατανόηση της αγοραστικής συμπεριφοράς καταναλωτών και επιχειρηματικών πελατών
- Στρατηγικές ικανοποίησης καταναλωτών
- Πελατειακές Σχέσεις (CRM)
- Στρατηγική και Πολιτική προϊόντος
- Στρατηγικό Μάρκετινγκ
- Διαφοροποίηση προϊόντος
- Διαχείριση χαρτοφυλακίου προϊόντος
- Ανάπτυξη νέων προϊόντων
- Προϊοντική πολιτική και κύκλος ζωής προϊόντος
- Η συσκευασία και η ετικέτα του προϊόντος
- Δίκτυο πωλήσεων και Στρατηγική Διανομής
- Τύποι δικτύων διανομής
- Τρόποι διανομής προϊόντων
- Δίκτυα, συστήματα και κανάλια διανομής
- Τιμές και Τιμολογιακή Πολιτική προϊόντων και υπηρεσιών
- Στρατηγικές διαμόρφωσης τιμών
- Παράγοντες επιρροής τιμολογιακής πολιτικής.
- Αποφάσεις προσδιορισμού τιμής ανάλογα με τις συνθήκες αγοράς
- Είδη τιμολογιακής πολιτικής.
- Υποστηρικτικοί μηχανισμοί διαμόρφωσης τιμών
- Πρόβλεψη πωλήσεων και κερδών
- Διαφήμιση και Επικοινωνιακή Πολιτική
- Διαφήμιση και προώθηση πωλήσεων
- Προσωπικές πωλήσεις
- Ο ρόλος και οι λειτουργίες των Δημοσίων Σχέσεων
- Στρατηγική προβολής και επικοινωνίας